Happy new year!

10 februari 2024 - Tanah Rata, Maleisië

Voor iedereen die het nog niet wist: dit is dag 1 van het Chinese nieuwe jaar. Vannacht om 12 uur werd dit overal in Zuid-Oost Azië met (een kleine hoeveelheid) vuurwerk gevierd. Happy new year!

Al vanaf halverwege januari zagen we overal in Bangkok Chinese versieringen te voorschijn komen. Dus we dachten dat het al bijna Chinees nieuw jaar was. Nog niet, bleek. Aziaten houden gewoon van feestjes. Toen ik beter om me heen keek, zag ik dat inderdaad. Tot halverwege januari hing van alles nog vol met kerstversieringen (compleet met in sommige café's serveersters met rendiergewij-haarbanden en heel af en toe ergens nepsneeuw op de ruiten). En afgelopen week waren dus in winkelcentra, bij hotels en op andere plekken de meest mooie Chinese versieringen te zien. Allemaal met draken, want dit is het jaar van de draak.

Afgelopen dagen hebben we het Chinees nieuwjaar van dichtbij mee mogen maken, omdat de beheerder van het guesthouse Maleis-Chinees is en haar hele familie voor de feestdagen over had laten komen. Eigenlijk had ze het guesthouse deze dagen willen sluiten, maar toen ze hoorde dat we 14 dagen wilden blijven, heeft ze ons toch een kamer geboden. Als we maar beloofden dat we zelf voor eten en drinken zouden zorgen.

De familie kwam langzaam binnendruppelen deze week. Haar moeder van 92, twee zussen met hun man en kinderen en haar eigen man (die ergens anders was begin van de week) en kinderen. Gisteren was het oudjaarsavond. Veel families eten dan uitgebreid samen, dit heet de 'reunion dinner'. Hot pot bijvoorbeeld, waarbij op elke tafel één of meerdere pannetjes met bouillon op stoofjes staan om zelf van alles in te koken. Een soort gourmet of fondue, maar dan anders. De bouillons zijn meestal flink gepepert. Ik (Kirsten) heb in mijn studententijd een keer Chinees nieuwjaar gevierd met Chinese studenten en toen hadden ze, heel aardig, me een eigen pannetje gegeven zonder pepers er in. Anders had ik niet mee kunnen doen. In de pannetjes gaar je groentes, vlees, vis en noedels.

Later op de avond hoorden we vuurwerk. We wilden kijken of we het konden zien, maar omdat we in een bergachtig gebied zitten, zaten overal bergjes voor. Wel kwamen we buiten de hele familie tegen, die een soort sterretjes aan het afsteken waren. Meteen kregen wij er ook een heleboel in de hand gedrukt. Erg gezellig.

We werden nog even naar binnen uitgenodigd, waar we alle soorten lekkers toegestopt kregen. Sowieso kregen we eerst een mandarijn met een wrapper er omheen met Chinese tekens. Deze staat voor geluk en hoort bij het feest als oliebollen bij ons oud en nieuw. Verder waren er een soort dunne rolletjes, die ook wel op de Nederlandse kniepertjes lijken, en lekkere koekjes. We vroegen nog wat over de rest van de festiviteiten en kwamen er achter dat het Chinees nieuw jaar 15 dagen duurt! Sommige mensen blijven de hele nacht van oud en nieuw op. En er wordt dus vuurwerk afgestoken. Verder kun je alle dagen die daar op volgen alle familie en vrienden bezoeken en samen eten en feest vieren. De eerste dag valt op de nieuwe maan dag en de 15e dag is het volle maan. Dat is ook een grote feestdag, wat ook wel Lantern Festival heet.

We bleven nog op tot 12u, want de kans op twee keer vuurwerk wilde ik natuurlijk niet missen! Helaas was hier in de omgeving weinig vuurwerk en het vuurwerk dat er was, was ver weg en deels verborgen door de bergen om ons heen. Maar toch leuk om er een glimp van op te vangen.

Traditioneel gezien wordt op de eerste dag van het jaar een soort rotjes afgestoken om boze geesten te weren. Dus die horen we vandaag op verschillende plekken in het dal. Hier rond het guesthouse zien we nu de dames in helderrode feestkleding lopen en er worden familiefoto's gemaakt. Toch leuk om deze feestelijkheden van zo dichtbij een keer mee te maken.

Jouw reactie