Over een paar weken...

14 december 2023 - Wageningen, Nederland

Over een paar weken is het zover. Dan stappen we in het vliegtuig naar Thailand. Het land waar Joachim deels is opgegroeid en waar een deel van zijn gezin is blijven wonen. Het is inmiddels 7 jaar geleden dat we hier samen naar toe zijn gegaan. Ik leerde toen in Singapore Joachims broer en schoonzus kennen. Die waren net zwanger van hun eerste dochter. En in Bangkok ontmoette ik Joachims ouders en zijn zus en zwager. Naast Singapore en Bangkok bezochten we een aantal plekken in het noordwesten van Thailand (onder andere Mea Hong Son) en Pattaya door aan te haken bij werkreisjes van Joachims ouders en zijn zus.

Dit keer gaan we langer naar Azië: heel januari, februari en maart. Ik (Kirsten) ben vooral benieuwd naar de plekken waar Joachim in zijn jeugd heeft gewoond: aan de grens van Laos in het noord-oosten van Thailand, op twee kostscholen in Maleisië en natuurlijk Bangkok. Een mooi strand ergens in de regio staat ook op ons wensenlijstje.

Het is de eerste keer dat we gaan uitproberen hoe het is om de meest koude en saaie maanden van het jaar als 'digital nomad' in warmere oorden door te brengen. Want het liefst slaan we elk jaar de Nederlandse winter over. Kou, nattigheid, sneeuw en ijs zijn niet aan ons besteed. Geef ons maar zon en warmte. Gelukkig hebben we inmiddels bijna geen last meer van winterdepressies, maar ook zonder dat zoeken we liever een ander klimaat op. Niet dat je daarvoor zo ver hoeft te vliegen als wij nu doen. Want vliegen staat op ons uitzonderingenlijstje en Zuid-Europa is ook heerlijk. We combineren nu het overslaan van de winter met het bezoeken van Joachims familie. Joachims broer en schoonzus hebben inmiddels drie kinderen en zijn een aantal jaren geleden van Singapore naar Bangkok verhuisd. En Joachims zus en zwager hebben een mooi huis gekocht en verbouwd in Bangkok, wat ik ook nog niet heb gezien. Joachims ouders zijn veel in Nederland, maar het is ook leuk om hen in Thailand te ontmoeten.

Op alle plekken waar we heen gaan, gaan we dus ook werken. Joachim kan overal op de wereld zijn programmeerwerk uitvoeren. En ik ondersteun mijn team van Warmtenet Oost-Wageningen op de achtergrond met het uittypen van notulen van vergaderingen die collega's voor me opnemen. We zijn benieuwd hoe dit bevalt. Ook met het heen en weer reizen tussen locaties bijvoorbeeld.

We hebben een leuk Amerikaans stel gevonden die ons huis onderhuurt. Zij is een collega van de vriendin van mijn collega en werkt aan de Wageningen Universiteit. Ze komen een jaar naar Wageningen en kunnen vanuit ons huis op zoek naar een woonplek voor de overige 9 maanden. Deze weken staan dus in het teken van opruimen, spullen naar de kringloop en het afvalbrengstation brengen en ons huis schoonmaken. Zodat het voor hen klaarstaat als was het een vakantiehuis met alles er op en er aan. Onze privé spullen brengen we allemaal naar zolder. Gelukkig hebben we afgelopen jaren goed ons best gedaan om te ontspullen, waardoor dit goed past.

We zien met het weer van afgelopen weken steeds meer uit naar de tropische zon. Laat januari maar komen! Gelukkig hebben we tot die tijd nog volop gezelligheid met alle kerstborrels en kerst en oud- en nieuw. Dat zijn Nederlandse winterse dingen die we nog niet willen missen.

1. De buurman:
    2 januari 2024
    Goede reis, gezellig weerzien met de familie en een heel fijne tijd in een jaloersmakend klimaat. Jullie gaan op deze blog de warmte van de landen van de tijgers vast delen met ons, de achterblijvers in ons koude en natte land van de kikkers.
  2. Kirsten en Joachim:
    5 januari 2024
    Bedankt! Dat gaan we zeker doen.