Duurzaam Bangkok

31 januari 2024 - Bangkok, Thailand

Natuurlijk kijk ik (Kirsten) hier om me heen hoe het er voor staat qua duurzaamheid. En hoe makkelijk het is om bijvoorbeeld in een miljoenenstad als Bangkok duurzaam te leven. Daar zitten verschillende kanten aan.

Wat het meest opvalt is dat overal plastic is. Omdat bijna niemand kookt, is bijna alles een afhaalmaaltijd. En om de maaltijden, onderdelen en sausjes zo vers mogelijk bij je thuis te krijgen, zit alles los verpakt. Neem je bijvoorbeeld ergens een som tam (papayasalade) mee, dan krijg je een zakje papayaslierten met peper en sap, een zakje met losse kool en een zakje met gekookte rijst mee. Of je bestelt een Indiaase maaltijd en ontvangt een bakje dahl, een bakje curry, een zakje naanbrood, een zakje knoflook, een zakje Indiaase hapjes en een zakje saus. En dit zit allemaal weer in een plastic zak. Het ligt er natuurlijk aan wat je besteld of meeneemt, maar over het algemeen komt er veel plastic bij kijken wat je meteen weer weggooit.

In de klongs (de waterwegen door Bangkok) lijkt het nog mee te vallen met het voorbij drijvende plastic. Hier heeft de vorige koning al heel wat decennia geleden een oplossing voor ontworpen: een systeem waar op bepaalde plekken plastic wordt vastgehouden en uit het water gefilterd. Jammer genoeg lag er relatief veel plastic langs de rivier bij de Green Lung, een mooi stukje recreatie jungle midden in de stad. Op Bali zag ik het voorbeeld van Sungai Watch wat begonnen is al het plastic op te ruimen. Het zou mooi zijn als zoiets hier ook opgezet zou worden. Maar misschien is dat dweilen met de kraan open.

Ik sprak met iemand die in Bangkok aan het afvalprobleem werkt. Ze heeft een community opgezet met een soort online weggeefhoek en organiseert kledingruil bijeenkomsten. Ook deelt ze informatie over hoe je in Bangkok met minder plastic kunt leven. Er zijn in Bangkok weinig kringlopen, want de meeste mensen gebruiken alles wat ze hebben tot het draadje op. Wel zijn er veel mogelijkheden om spullen te laten repareren. Alle kennis en materialen zijn hier aanwezig en het is niet duur. Dit probeert ze dan ook te stimuleren. Ik gaf aan dat in Nederland reparatie relatief duur is en dat deze stap daarom minder snel gezet wordt. Dat had ze niet verwacht.

Qua eten is het anders dan ik verwacht had. In Nederland eten Joachim en ik 90% vegetarisch. En ik had verwacht dat in Thailand veel vegetarische maaltijden beschikbaar zouden zijn. Helaas is dat niet het geval. Bijna in elke maaltijd zit vlees of vis en dat eten we hier dus veel meer. De keten So Vegan heeft wel lekkere maaltijden en er is soms de optie om tofu te kiezen in plaats van vlees. Maar je moet er dus wel goed naar op zoek. We zijn benieuwd hoe dit in Maleisië is.

De luchtvervuiling is in Bangkok ook wel een dingetje. Vooral januari, februari en maart is het heftig en zijn veel mensen ziek. Ook als je buiten een mondkapje draagt. Het is het droge seizoen, dus er is geen regen die de luchtvervuiling laat neerslaan. En er worden stukken land afgebrand op het platteland, om weer vruchtbare landbouwgrond te creëren.