Hittepit

15 januari 2024 - Nong Khai, Thailand

Eind vorige week zijn we in Nong Khai aangekomen. Een plaats in het noordoosten van Thailand, aan de grens met Laos. We zitten in een guesthouse wat bestaat uit een paradijselijk terrein met huisjes en daartussenin veel tropisch groen. Naast het guesthouse is een boulevard en van daaruit kijk je uit over de Mekong rivier en zie je aan de overkant Laos liggen.

Afgelopen week had ik (Kirsten) het niet zo door, maar het was een toch wel intensief om een week in een miljoenenstad te leven. Een betonnen jungle waar het ook nog eens dag en nacht boven de 30 graden was. Nu zitten we op een rustige plek met mooie natuur om ons heen. We hadden naar aanleiding van de weersvoorspellingen de gok gewaagd om een kamer te boeken zonder airco. En dat is helemaal prima. In de nacht is het 18 tot 20 graden en in de ochtend loopt het op naar 25 graden. In de middag wordt het even 30 graden, maar daarna koelt het weer af. Heerlijke temperaturen om in rond te lopen dus.

Door de hogere temperaturen en intensieve zon, gaat het leven hier in Thailand langzamer. Iedereen loopt langzaam, veegt de stoep langzaam, beweegt langzaam. Het leven hier is in de vertraging. En dat is heel fijn. Er is meer tijd om te ervaren waar je bent, mensen om je heen te zien en aandacht te hebben voor de dingen die je doet. Een atmosfeer die we in Nederland niet snel tegenkomen.

Ik merkte in Bangkok dat ik een beetje lamgeslagen werd door de hitte. Je hersenen stoppen met werken en je wilt niets anders doen dan hangen. Als je dan ergens binnen kwomt, zet je snel de airco aan en om weer wat bij te komen. Na een tijdje komen je hersenen dan weer wat op gang. Verder werden mijn enkels dik van het lopen in de hitte.

Als we naar buiten wilden, was het het best om dat buiten de heetste uren van de dag te doen. In Bangkok was dat voor 12u of na 15u. Daardoor voelde ik me midden op de dag wat opgesloten. Verder is het in dit soort klimaat sowieso belangrijk om de hele dag door te blijven drinken. Niet uit de kraan, want dat water is niet drinkbaar. Maar uit een speciaal kraantje met gezuiverd water, wat naast de kraan geïnstalleerd zit. Het water gaat dan eerst door een zuiveringssysteem met UV heen.

De eerste dagen in Bangkok had ik erg behoefte aan een koude douche. Helaas. Het waterreservoir van Joachims ouders staat op het dak van het huis en het water uit de douche was daardoor boven de 38 graden. Na een aantal dagen was er wat verser water in het reservoir gekomen en werd het water wat koeler. Maar echt koud douchen, zoals we thuis wel eens doen, zat er niet in. Hier in Nong Khai is dat wel weer een optie. Heel fijn.

Het is fijn om hier zonder airco te kunnen slapen. In Bangkok hadden we de eerste nachten de airco op slaapstand: na een uur ging hij vanzelf uit. Maar dan werd je in de nacht meerdere keren wakker, omdat het te heet was. Dan deden we steeds de airco weer een uur aan. Later lieten we de airco maar de hele nacht aan. Zodat je ononderbroken door kon slapen. Hier in Nong Khai kunnen we heerlijk slapen, wat de temperatuur betreft. Wel zitten we met onze goedkopere kamer tussen de waterpomp, keuken en parkeerplaats van de scooters in, dus geluid is nog wel een dingetje. Maar daar heb je oordopjes voor :)

1. De Buurman:
    15 januari 2024
    Leuk om jullie belevenissen te kunnen volgen. Herkenbaar, die warmte in de grote stad, dat kost wat tijd om je aan te passen. En vertragen zijn we ook niet zo gewend maar je moet wel, 't gaat vanzelf. Zou voor ons ook wel goed zijn. Zelf ben ik niet zo van grote steden maar 't voordeel is wel dat ze er alles hebben. Maar dus net als hier moet daar ook steeds meer online besteld worden. Mooi dat je laptop direct gerepareerd kon worden en dat je die niet 14 dagen ofzo kwijt was; de laptop had kennelijk een zonnesteekje opgelopen. Nong Khai klinkt als een heerlijke plaats om lekker bij te komen. En hoe leuk is het om wat Thai te kunnen spreken; dat wordt vast heel erg op prijs gesteld. Kun je met Engels in Nong Khai terecht of is het daar vooral handen en voeten werk?
    In Wageningen heb je vandaag de sneeuw gemist, inmiddels is het natte sneeuw dus echt geweldig is het nou ook weer niet. Vorige week een paar dagen vorst gehad; dus het was weer "eerste-wedstrijd-op-natuurijs-koorts". Elfstedenkoort viel wel mee omdat bekend was dat het maar een paar dagen zou zijn, dan krijg je geen 200 km lange ijsbaan van 15 cm dik. Alles in orde met jullie huisje hier.
  2. Kirsten en Joachim:
    26 januari 2024
    Leuk om over je eigen ervaringen te lezen.
    In Nong Khai en Bangkok spreken we vooral Thai als we eten bestellen, iets kopen of met een taxi of tuktuk gaan. En dan zijn er weinig Thai die Engels spreken. En we zijn dus op wat afgelegener plekken geweest en daar was het ook heel handig dat Joachim zich verstaanbaar kan maken. Alhoewel de app waarbij je wat inspreekt en de vertaling zichtbaar wordt op het schermpje, ook heel makkelijk is. Er waren verschillende Thai die die er bij pakten.
    We hebben inderdaad de sneeuw en ijs foto's voorbij zien komen. Wat ons betreft missen we daar niets aan :)
    Fijn dat alles goed is met ons huis. Groetjes aan de rest van de buren!
  3. Harry:
    16 januari 2024
    Bedankt Kirsten en Joachim, voor deze update. Zo kunnen we een beetje met jullie meereizen.
    Liefs.
  4. Kirsten en Joachim:
    Bedankt!
  5. Thea Mulders:
    21 januari 2024
    Hi Kirsten en Joachim, leuk om jullie belevenissen te lezen. Heel veel plezier uit het koude NL! Wij dansen ons morgen weer warm :-) Liefs van Thea
  6. Kirsten en Joachim:
    26 januari 2024
    Leuk dat je meeleest. Doe de rest de groetjes!